Afsky – en spændende følelse

Patricia Piccinini viser det smukke i det grimme, skulptur i silikone

Kunstnere og designere blevet dygtige til at skabe smukke ting; men det forudsigelige kan til tider også fremstå ligegyldigt og kedeligt. Der må gerne være lidt oprør.

I dette indlæg fortæller jeg om ugly æstetik; om den spænding og udfordring der kan være i designs, som kan opfattes som grimme, og ligefrem er tænkt til at blive opfattet som grimme.

Min oplæring som designer har lagt meget vægt på det smukke. Her har jeg bl.a. lært at søge skønhed igennem at tænke i:

  • Proportioner
  • Gentagelse
  • Symmetri
  • Genkendelighed
  • Farvesammensætning
  • Sammenhæng mellem materialevalg og formål/anvendelse

Jeg har dog oplevet et problem med det smukke: Det kan være hurtigt at aflæse, og derfor behøver jeg ikke at bruge tid med objektet. Det udfordrer ikke min refleksive del af hjernen. Forstå mig ret, jeg er selv vild med smukke ting. Jeg kan glæde mig og føle mig tryg ved smukke ting. Men jeg kan også lide det uperfekte. Det, som får mig til at undres og stille spørgsmål. Det at bruge lidt længere tid på at aflæse objektet, gør også, at jeg investerer min tid for at få svar.

John Kørner The Performance,  50 problemer i mundblæst glas   

UGLY ÆSTETIK

Ugly æstetik er det modsatte af det smukke, det er det der får os ud af vores komfortzone. Reglerne for harmoni og balance brydes – perception. Fænomenet er kaldes flere ting  ”det smukke grimme”, “det sublime”, “kitsch” og seneste udtryk er ”ugly æstetik”.

Det grimme udfordrer vores lyst til balance og harmoni, og det grimme fascinerer os, får os til at kigge. Vi tager det for givet, at en stol har fire ben, at man kan drikke varme drikke af en kop og en fingerring er rund – så hvis stolen har ét ben, koppen er lavet af pels eller fingerringen er trekantet og vejer 30 kilo, stopper vi op og stiller spørgsmålstegn. Design, der går imod vores grundlæggende antagelser, kan få os til at ryste på hoved eller måske ligefrem at afsky.

Designeren Lærke Bagger strikker kjoler af garner hun får ved at trævle gammelt strik op. Stilen kalder hun ugly æstetik. Hun udfordrer os på vores opfattelse om, at der ikke må være løse ender i strikketøjet, og bruger designmæssige benspænd: Bæredygtighed gennem genbrug. Hun sælger mønstrene på hendes strik. Du kan se hende på DR her eller følg hende på instagram.

Stuart Haygarth Tide, kunstinstallation af affaldsplast

Det grimmes baggrund

At vi ser mere design i denne retning kan have flere årsager. 

  1. Vores trang til at skille os ud og signalere det unikke.
  2. Vi sætter bæredygtighed på dagsordenen. Det betyder genbrug, reparation, genanvendelse, og at et objekts livscyklus tænkes ind. Det giver nye udtryksformer i design.
  3. Humor. Det er ikke nødvendigvis fordi det grimme æstetiske design er nemmere, billigere eller af en ringere kvalitet. Det kan også være signalværdien i at udstråle overskud og provokere og gøre grin med det etablerede.
Café Ulla Terkelsen London, Aalborg

Next Step

Har du fået smag på mere kitch og ugly æstetik, har jeg et bud på hvordan du kan nappe et par ideer til dit hjem i næste oplæg. Følg med her, hvis du ikke vil gå glip af det.

Er du vild med design? Vil du vide noget om trends? Mere om trends i 2021 her

Damien Hirst Carcinoma, kunstinstallation af døde fluer på væggen

Leave a Reply