Her får du Bauhaus – en helhedsopfattelse

2019 var 100-årsdag for Bauhaus. I den anledning har jeg har været på Designmuseet Danmark og på det helt nye Bauhaus-Museum Weimar i Tyskland, som sammen med ”Neues Museum Weimar” fortæller historien om Bauhaus og moderetningens samtid. Bauhaus er langt mere end en designstil – det er en helhedsopfattelse. Det havde sit afsæt i at form skulle følge funktionen.

Walter Bauhaus startede en skole i Weimar (senere flyttede den Dessau og derefter Berlin). Flere indflydelsesrige arkitekter, billedhuggere, grafiske designere, møbelproducenter og designer blev uddannet dér. De spredte budskabet, og fordi det gav menig i sin samtid, blev Bauhaus mere udbredt.

Bauhaus-Museum Weimar viser hvordan Bauhaus-ånden kommer til udtryk de mest overraskende steder, eksempelvis i nogle meget usædvanlige balletkostumer og dukketeatere.

Neues Museum Weimar giver en skæg illustration af den nye designånd ved i et augmented reality-spil at lade spilleren se et enkelt skab, hvor der hele tiden opstår nye krummelurer og detaljer. Spilleren skal så fysisk med stave (det larmer!) slå de gammeldags detaljer væk, og holde fast i den rene Bauhaus-stil.

Bauhaus-Museum Weimar

 

Bauhaus-Museum Weimar

 

Lidt om samtid

Men hvilken samtid var det så? I 1919 havde Europa lige været igennem en opslidende krig, så pengene var små især i Tyskland. Når pengene skulle bruges på mad og bolig, var der ikke råd til så unødvendigt luksus i form af dekorationer. Derfor gav det mening at tænke funktion først. Maskiner og samlebånd sørgede for massefremstilling af billigere produkter.

Funktionalismen, som Bauhaus er en del af, overlevede også efter Anden Verdenskrig. Især i arkitekturen. Der var et stort behov for boliger, som mellemklassen kunne betale. Fx mente den fransk/schweiziske arkitekt Le Corbusiers at “Boligen var en bomaskine”. Flere arkitekter har bygget efter dette mantra.

Hvad kan vi lære?

I dag er vi rigere og lidt klogere. Det er ikke nok at form følger funktion. For byggeri kun skabt som ”bomaskiner” gør ikke nødvendigvis folk glade ved at bo i det. Og en stol, man bare skal sidde i, er måske ikke komfortabel. Min holdning er nok, at brugeren – frem for funktionen – skal være kernen i designet. Så kan funktionen følge af brugerens behov.

Vi kan i dag her 100 år efter også tale om en designmæssig helhedsopfattelse. Vores mantra er dog anderledes. Vores bekymring for forurening og klimaforandringer har rykket vores værdisæt. Det kommer til udtryk i næsten alt nyt vi skaber: Arkitektur, design, fødevarer, materialer, transport og kunst.

Se mere på sussielerche.com eller check hjemmesiden ud form-rum.dk

 

Vi har fingeren på pulsen, så kontakt os gerne, hvis I skal have indrettet jeres kulturhus, fælleslokaler eller institution til fremtiden.